Decizia care a dat peste cap planul Facebook de-a te urmări peste tot

de: Răzvan Băltărețu
09 05. 2021

În această primăvară Apple a lansat o actualizare pentru sistemul de operare de pe iPhone. În mai puțin de două săptămâni, schimbarea e dramatică pentru Facebook și alte platforme similare.

Pentru 2021, Apple a promis că va face curățenie în rândul aplicațiilor pe care le acceptă în magazinul său și, mai important de atât, le va impune reguli noi de confidențialitate. Totul începe cu iOS 14.5, actualizarea deja lansată și care are cea mai importantă componentă: ATT – App Tracking Transparency.

Pe scurt: îți permite să alegi care aplicații îți urmăresc activitatea. Dintre toate, cele mai multe nemulțumiri au fost verbalizate de Facebook care și-a construit afacerea pe publicitate și livrat mesaje personalizate utilizatorilor. Facebook a fost deranjată de această funcţionalitate, aşa mult încât a lăsat să se înţeleagă că într-o bună zi am putea plăti pentru Facebook, Instagram și eventual alte servicii.

Câți oameni nu mai vor să fie urmăriți de Facebook și alte servicii similare

iOS 14.5 e disponibilă din 26 aprilie. Conform unei analize publicate de Flurry Analytics, 88% dintre utilizatorii noului iOS au dezactivat funcţiile de tracking la nivel global. În SUA, procentul e şi mai mare: 96%. Procentul e rezultat în urma unei analize a 2,5 milioane de utilizatori activi zilnic (pentru SUA) și 5,3 milioane de utilizatori din lume.

De menționat, dacă ai trecut sau nu la iOS 14.5: funcţia anti-tracking nu este activată by default, ci o activezi și confirmi pentru fiecare serviciu care vrea să facă asta.

Ca idee, de ce Facebook vede un mare pericol în acest demers, în 2020 a avut venituri de 84 miliarde de dolari din publicitate. Deși e puțin probabil ca Google să ia o decizie similară Apple, dat fiind că face bani prin targetare fix ca Facebook, e un demers prin care Apple câștigă, deocamdată, o popularitate imensă.

Cât despre strategia Facebook, compania merge acum pe teamă și nimic mai mult. Atât în Facebook, cât și în Instagram, Facebook a venit cu următorul mesaj: „Ajută-ne să menținem [Facebook / Instagram] gratis”. Prin acest mesaj, afișat ca o notificare înainte de-a folosi aplicația, compania încearcă să mențină același grad de urmărire ca până acum.